Positieve relatie tussen cognitie en (senso) motoriek

Vele onderzoeken uit de ontwikkelingspsychologie laten zien dat de motorische ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling niet los van elkaar bekeken kunnen worden.
Conclusies die uit deze onderzoeken te trekken zijn geven aan dat we het lichaam als goed functionerend instrument nodig hebben om cognitieve taken succesvol te kunnen uitvoeren

Motoriek, lezen en schrijven

Een paar voorbeelden van motorische vaardigheden die helpen bij het succesvol leren lezen en schrijven:

Het kind moet beschikken over een goed ontwikkeld basaal evenwicht.
Dan kan het goed stilzitten;
Het kind moet zijn hoofd goed kunnen dragen zonder het hoofd te
moeten ondersteunen bij schrijf- en leestaken;
De ogen zullen onder andere moeten kunnen focussen om de teksten
te kunnen lezen;
De ontwikkeling van het lichaam moet zo uitgerijpt zijn dat het kind fijn
motorische vaardigheden, zoals de pincetgreep bij het schrijven, kan uitvoeren;
Het kind zal ritme en cadans moeten beheersen, herkennen en ervaren om te
kunnen lezen;
Het bewegingsgevoel moet zo ontwikkeld zijn dat het kind met precies de
goede druk het potlood- pen op het papier beweegt;
Primaire reflexen moeten onder controle zijn zodat geen nodeloze energie
verloren gaat bij het compenseren van ongewilde bewegingen.