Cursussen

MRT opleiding/ modules

De opstart (A)-, basis (B)-, en de vervolgcursus MRT is een combinatie cursussen verdeelt over twee jaar.
De cursussen worden aangeboden als voor een een locatie voldoend inschrijvingen zijn. dit kan op verschillende momenten in een jaar zijn. Laat me weten dat je interesse hebt dan kijk ik of er in jou regio iets start of zet ik je op een lijst.
Na het succesvol afronden van bovenstaande cursussen ontvang je een certificaat van de Stichting MRT in Beweging en van Motoriek.nl.

  • MRT basiscursus A
    Na de zomervakantie kan er een MRT cursus starten als er genoeg inschrijvingen zijn in of rond Amsterdam.
    Wil je informatie? Mail me dan maken we een belafspraak

Info over de inhoud? klik hier

 

  • MRT basiscursus B
    Na de zomervakantie kan er een MRT cursus starten als er genoeg inschrijvingen zijn in of rond Amsterdam . Ik heb er enkele nu.
    Wil je informatie? Mail me dan maken we een belafspraak.
    Voorwaarde voor de B-module is een afgeronde A module.

Info over de inhoud? klik hier

 

  • MRT vervolgcursus
    Er start een vervolgcursus Kudelstaart en in Krimpen aan den IJssel.
    Voorwaarde is dat module A & B voldoende zijn afgerond.
    Wil je meedoen?  Mail me dan maken we een belafspraak

Info over de inhoud? klik hier

 

  • Effectieve Leerkrachtcommunicatie
    Als docent wordt er veel van je verwacht. Naast je vakinhoudelijke input om cognitieve en motorische vaardigheden te
    versterken heb je de hele dag door de taak de sociaal emotionele ontwikkeling te voeden. In de rol van groepsleerkracht, vakdocent, mentor, coach of in een coördinerende rol vorm je samen met ouders en kind een driehoek.
    Het lijkt of steeds meer kinderen moeite hebben met het (positief) omgaan met (negatieve) emoties. En dit kan invloed hebben op het gedrag dat ze laten zien. Soms heel onverwachts is een kind boos of verdrietig. De manier waarop een kind leert om te gaan met emoties, legt de basis voor de wijze waarop later met emoties wordt omgegaan.
    Hoewel deze module een onderdeel van de MRT opleiding is deze ook heel goed los te volgen. Deze module wordt dit cursusjaar aangeboden in Kudelstaart en start net na de zomervakantie (6 bijeenkomsten waarvan enkele online).
    Start 8 september 2025.  Info over de cursus LKG. Klik hier  Inschrijven of contact en vragen? Mail me

 

  • EMOTIES in de les
    Deze workshop licht een tip van de sluiers van de principes van de cognitieve gedragstherapie (CGT) in de onderwijspraktijk.
    Welke technieken biedt CGT om emoties beter te begrijpen en te reguleren? CGT gaat ervan uit dat gedachten, emoties en gedrag met elkaar verbonden zijn: de manier waarop we denken over een situatie heeft invloed op hoe we ons voelen en hoe we reageren. Door kinderen te leren hun gedachten te onderzoeken en te toetsen, kunnen ze meer realistische en helpende denkpatronen ontwikkelen. Dit helpt hen om op een gezondere manier met anderen om te gaan en de juiste betekenis aan ervaringen toe te kennen. Het ontwikkelen van deze vaardigheden stelt kinderen in staat om effectiever om te gaan met uitdagingen en ‘tegenslagen’. De bedoeling is om hen te leren om te herkennen wat ze denken en hoe deze gedachten hun gevoelens beïnvloeden. Hierdoor kunnen ze beter met uitdagingen omgaan en vinden ze gemakkelijker hun balans in het leven.

Data          : in overleg
Kosten       : in overleg
Locatie      :  in overleg (kan goed online)
Inschrijven : Mail me o.v.v. cursus Emoties in de les

 

  • Sensomotorische ontwikkeling en leerrijpheid in de kleuterklas
    De kleuters worden tussen nu en de zomervakantie weer beoordeelt op hun leerrijpheid. Er wordt onderzocht of alle voorwaarde aanwezig zijn om in groep drie tot leren te kunnen komen?
    Om succesvol te zijn in groep drie heb je vaardigheden nodig om tot een focus te kunnen komen, daarvoor heb je je lichaam nodig.
    In deze workshop vertel ik over de sensomotorische ontwikkeling van het jonge kind met een uitstapje naar de primitieve reflexen. Daarna bespreken we een observatielijst met tien motorische voorwaardelijke items die voorwaardelijk zijn om tot cognitief leren te komen.
    Data          : in overleg
    Kosten       : in overleg  inclusief screeningsmateriaal (leerrijpheidobservatielijsten)
    Locatie      :  in overleg
    Inschrijven : Mail me o.v.v. cursus LRH
  • De effecten van beweging op de cognitieve leerprestaties van jonge kinderen
    Als je leert op je hoofd te draaien, kun je ook astronaut worden’
    Aruna Vermeulen
    De titel zegt genoeg, veel info over de laatste onderzoeken en de mogelijkheden voor docenten om motorisch te ondersteunen bij het cognitieve leerproces in de scholen. De dynamische schooldag
    Data    :     in overleg (ook online mogelijk)
    Kosten :     in overleg
    Locatie :    in overleg

Inschrijven : Mail me  o.v.v. cursus Cognitie I